Digitaal archief

Uw zoekacties: Maandblad Amstelodamum, 1986; p. 158

Genootschap Amstelodamum

beacon
1  records
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
Maandblad Amstelodamum, 1986; p. 158
Datering:
1986
Titel:
Maandblad Amstelodamum
Jaargang:
073
Jaar:
1986
Pagina:
158
N
i ra a w&n 3ti
KJ
NrüKT ^
theeus de Lange en toont aan dat Hans Thijs van de Noord-Nederlandse naar de Zuid-Nederlandse participanten dient te worden overgebracht .
Industriële Archeologie van 1985 bevat onder de titel ' Methodice en op egualen voet ' een bijdrage van B . Kist over ontwerp en invoering van een nieuw type retourschip van 150 voet door de Verenigde Oostindische Compagnie 1740-1750 ( 17401750 ) ( p . 8-18 ). Naast Gouverneur-Generaal Gustaat Willem baron van Imhoff speelde de Amsterdamse bewindhebber en bur-gemeester ( burgemeester ) G.A . Hasselaer daarbij een belangrijke rol . Zij raadpleegden bij hun plannen een aantal eenvoudige zee - en ambachtslieden , onder wie Charles Bentam , de uit Portsmouth afkomstige meester scheepstimmer-man ( scheepstimmerman ) van de Amsterdamse admiraliteit . J.L . Meijer behandelt Industriële ontwikkelingen op Oostenburg na 1800 ( p . 97-126 ). Waar eens de V O C . haar domein had , kwam door Paul van Vlissingen en A.h . Du-dok ( Dudok ) van Heel de fabriek tot stand , die als Werkspoor grote bekendheid kreeg De Stadsschuitenmakerswerf werd na 1857 als scheepswerf ' Con-cordia ( Concordia ) ' geëxploiteerd door Meursing en Co , Meursing en Hmjgens en Huijgens en Van Gelder . Een klein deel werd daarna door de firma Seij-monsbergen ( Seijmonsbergen ) gebruikt voor de bouw van dekschuiten , het grootste gedeel-te ( gedeelte ) werd de kopergieterij van Wiener en Co . Verder moeten nog genoemd worden de vaatmakerij van C.C . Uhlenbeck , later stoomkorenmolen ' De Vriendschap ' van L.J . Zwart en rijstpelmolen van Westerouen van Meete-ren ( Meeteren ) en Co .
In het Economisch - en Sociaal-historisch Jaarboek van 1985 geeft F . Snap-per ( Snapper ) Een voorlopige reconstructie van de scheepvaartstatistiek van Hol-land ( Holland ) 1741-1794 ( 17411794 ) ( p - 118-129 ). Uiteraard speelt Amsterdam daarbij een be-langrijke ( belangrijke ) rol . W.G . ' t Hart en P.C . van Royen deden een onderzoek naar de rendabiliteit van de Nederlandse vrachtvaart in de achttiende eeuw aan de hand van de balans van het smakschip ' De Neufville van der Hoop , die zich bevindt in het familiearchief Brants in het Amsterdamse Gemeente-archief ( Gemeentearchief ) ( p 150-168 ). Het schip voer zowel naar de Oostzee als naar de zuidwest kust van Frankrijk . Daarbij werd na verlies in de jaren 1751-1754 ( 17511754 ) onder een andere schipper in de periode 1754-1764 een redelijke winst gemaakt . Het voor ƒ 4906,35 gekochte schip werd tenslotte voor f 2082,90 verkocht . J.R . Bruijn schreef de geschiedenis van De Neder-landse ( Nederlandse ) maatschappij voor de walvisvaart 1946-1967 ( p 233-259 ). Deze maatschappij , waarvan de directie gevoerd werd door de Amsterdamse cargadoors - en expediteursfirma Vinke en Co , beoefende met de walv.s-vaarder ( walv.svaarder ) Willem Barendsz de walvisvangst in de Zuidelijke Ijszee Het eer-ste ( eerste ) schip van die naam was de in Amsterdam verbouwde Zweedse tanker Pan Gothia . Het tweede , dat in 1955 in de vaart kwam , werd in Rotter-dam ( Rotterdam ) gebouwd en voer als Gae Cheog in 1984 nog voor Zuid-Korea .
In het Nederlands Archief voor Kerkgeschiedenis van 1985 schreven PT . van Rooden en J.W . Wesselius over J.S . Rittangel in Amsterdam ( p - 131-152 ( 131152 ) ) Van de hebraïst Johann Stephan Rittangel uit Koningsbergen ( 1606-1652 ( 16061652 ) ) verscheen in 1642 bij Janssonius te Amsterdam een uitgave van het
136
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer